My Island Deel 4: (Intro)

Unity3D Opdracht 4: Een teleport/deur naar een andere locatie of wereld!

Screen Shot 2016-04-03 at 10.24.28

Introductie

In de vorige opdrachten heb je geleerd hoe je een 3D eiland level kan maken en hoe je van een dag-level een nacht-level kan maken. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat de speler in-game van het ene naar het andere level kan wisselen?
Een veelgebruikte manier om dit voor elkaar te krijgen is door gebruik te maken van zogeheten ‘triggers’ (trekkers).

Een trigger kun je een beetje vergelijken met een muizenval die ‘afgaat’ zodra de muis op de val gaat staan. Of je kan het vergelijken met een sensor van een schuifdeur die vanzelf opengaat als je in de buurt komt. Of een voordeur lamp die aangaat als je langsloopt.

Je kan met triggers dingen op verschillende momenten laten gebeuren: zodra je speler de trigger aanraakt, terwijl de speler zich in de trigger zone bevind of wanneer de speler de trigger verlaat.
Wat er dan in je spel gebeurt als de speler (of een vijand) door zo’n trigger loopt kun je helemaal zelf bepalen d.m.v een script met code wat je aan de trigger koppelt.

De mogelijkheden van triggers voor een game zijn eindeloos en bijna iedere game maakt er op éen of meerdere manieren gebruik van.
Denk aan games waarin er ‘dingen’ gebeuren als je langs een bepaalde plek loopt, bijvoorbeeld een berg die instort of een touwbrug die het begeeft net op het moment dat je in het midden van de brug loopt.
In deze opdracht leer je hoe je een trigger kan gebruiken om je speler naar een andere locatie in je level te teleporteren/verplaatsen en hoe je de speler ermee naar een volgend level kan laten gaan!

Ga door naar de Stap 1: Een nieuwe lege scene openen

Stap 1  GreenArrowRight

Advertisements

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: