My Island Deel 3: Stap 3

Stap 3: Het terrein vormgeven

Dit is een goed moment om je scene op te slaan met Ctrl+S of in de menu balk want als het mis gaat met vormgeven kun je gemakkelijk terug naar je save.

Selecteer opnieuw het Terrain object in de Hierarchy View. Ga weer net als in de eerste opdracht te werk en gebruik de verschillende Terrain tools om je level vorm te geven.

Een handige manier om terrein vorm te geven is met de Paint Height tool. Deze kun je namelijk instellen op vaste hoogtes zoals 5, 10, 15, 20 etc. Met de Paint Height tool kun je dus eerst je level verschillende hoogtes geven, daarna kun je de randen zachter maken met de Smooth Height tool.

MyIslandDeel3Stap3-01

MyIslandDeel3Stap3-02

Denk eraan dat het einddoel van de opdracht is om een terrein te creëren waarop de speler opzoek kan gaan naar een magische schat. Het is dus slim om alvast rekening te houden met waar je de wandelpaden wilt creëren.
Je kan deze alvast op je eiland tekenen met een aparte texture en daaromheen je level vormgeven.
Je speler object is maar zo’n 1 meter breed is dus een brush size van 10 is waarschijnlijk breed genoeg voor een normaal bospad.

MyIslandDeel3Stap3-03

Nadat je de paden hebt gemaakt kun je gemakkelijk gras erlangs tekenen met de Paint Details tool en bomen met de Place Trees tool. Net als de textures voor het terrein moet je wel eerst de gras textures en de bomen selecteren. Je kan gras en bomen ‘uitgummen’ door shift ingedrukt te houden terwijl je op het terrein tekent.
Let wel op dat je de Opacity en Target Strength van je brush heel erg laag zet omdat je anders teveel bomen tegelijk tekent waardoor je computer erg traag kan worden.

Maak aan het einde van je route, bijvoorbeeld ergens achteraan je eiland alvast een ruimte vrij om een magische schat te verstoppen. Je kan bijvoorbeeld in het midden een centrale boom plaatsen met een schatkist ernaast. De schatkist (TreasureChest) vind je in de Project View in de _Prefabs map.

Gebruik voor het water deze keer de WaterBasicNightTime prefab uit de map _Environment > Water > Water (Basic) > Prefab in de Project View.

Ga door naar Stap 4: Een nacht lucht instellen

GreenArrowLeft Stap 2       Stap 4 GreenArrowRight

Advertisements

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: