My Island deel 1: Stap 11

Stap 11: Wind en water creëren 

Ga boven in Unity naar GameObject > 3D Object > Wind Zone om een Wind Zone object aan het level toe te voegen.
Druk weer op Play en aanschouw de waaiende bomen die je zojuist hebt gecreëerd! Dankzij Unity3D hoeven we dit niet allemaal zelf te programmeren!

Screen Shot 2015-12-26 at 13.40.13

Water rond het eiland creëren 

Ga in de Project view naar het mapje:
Assets > _Environment > Water (Basic) > Prefabs.
Sleep het WaterBasicDaytime.prefab object vanuit het Prefabs mapje naar de Hierarchy view.

Selecteer het WaterBasicDaytime object in de Hierarchy en verander in de Inspector de Position X,Y,Z waardes van het Transform component naar (250,2,250).
Dit zorg ervoor dat het water zich recht boven het Terrain object zal bevinden op 2 units/meter hoog.
Zet de Scale waardes op (400,1,400) om het water groot genoeg te maken zodat het hele terrein bedekt wordt.
Unity3D-MyIsland InfoGraphic 09

De kleur van het water kan je veranderen door in de Inspector het menu van de shader uit te vouwen en de horizon kleur te veranderen.

Screen Shot 2015-12-26 at 13.55.21

Druk op Play en loop op je eiland naar de waterrand toe om te zien hoe het golvende water er vanuit de ogen van de speler uitziet.
Druk nogmaals op Play om het spel te stoppen.**

Dit is het einde van deze opdracht. Als je zover bent gekomen en er is nog tijd over kun je zelf verder experimenteren of als je geïnteresseerd bent in programmeren, via het menu doorgaan naar deel 2 van deze opdracht!

*Het ziet er nog een beetje saai uit omdat slechts 2 textures over het hele terrein herhaald worden. Voor het doel van deze les is dit genoeg maar je begrijpt dat als je meerdere textures van verschillend gras gebruikt het er een stuk beter uit zal zien. Een simpele Google op “Grass textures” levert genoeg textures op om goed mee te beginnen. Het leukst is natuurlijk om ze zelf te maken. Een texture is niets meer dan een vierkant plaatje bijvoorbeeld gemaakt in photoshop, van bijvoorbeeld 256×256 of 512×512 pixels groot.
Je kan ook in de ‘Asset store’ van Unity heel veel bruikbare assets voor je game en uitbreidingen voor Unity vinden! Check het menu Window > Asset store.

**Door met de waardes in de Inspector te spelen terwijl je het water in de Hierarchy view hebt geselecteerd kun je het water naar eigen smaak ‘Finetunen’ en bijvoorbeeld voor hogere golven zorgen (afhankelijk van welk water je hebt gebruikt).
Als het helemaal mis gaat kun je het component met de rechter muisknop resetten naar de originele waardes.
Alles wat je in de inspector veranderd terwijl Unity op Play staat wordt als je op Stop drukt weer gereset naar de waardes van voor je op Play drukte. Je kan Play mode dus gemakkelijk gebruiken om met waardes in de inspector te spelen en experimenteren.

GreenArrowLeft Stap 10

Advertisements

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: