UnityBasics : Stap 8

Stap 8: Experimenteren met zwaartekracht en tijd

De zwaartekracht in Unity staat standaard ingesteld op dezelfde kracht als die van de aarde, dus op 9,81 meter per seconde in het kwadraat.

Klik bovenin de menubalk op Edit > Project settings > Physics om de PhysicsManager te openen. De PhysicsManager zal dan in de Inspector view verschijnen:

Screen Shot 2016-08-21 at 15.46.24
Zoals je ziet staat de zwaartekracht ‘Gravity’ op -9.81 in het vakje van de Y-as.
Verander het getal van -9.81 naar -1.63 om dezelfde zwaartekracht als op de maan te krijgen en kijk wat er gebeurt als je op Play drukt!

Hierna kun je proberen wat er gebeurt als je de zwaartekracht op 0 zet en terwijl Unity op Play staat en in de Scene view een van de kubussen of de Plane beweegt met de Translate tool.
Je zal zien dat de kubussen in de lucht blijven zweven, maar wel nog steeds realistisch tegen elkaar kunnen botsen!

ZeroGravity2

Naast de zwaartekracht kun je in Unity ook heel gemakkelijk de snelheid van de tijd aanpassen.
Klik in de menubalk op Edit > Project Settings > Time om de TimeManager in de Inspector view te openen:

Screen Shot 2016-08-21 at 15.45.11

De Time Scale bepaalt hoe snel de tijd in Unity gaat en staat standaard op 1. Je kan dit zien als 1 is 100%.
Op 0 staat de tijd volledig uit, op 0.5 gaat de tijd met halve snelheid en 1 is de normale snelheid.

Kijk wat er gebeurt als je de Time Scale op 0.5 zet en daarna op Play drukt!

Zowel de zwaartekracht als de tijd kunnen dus in de Unity menu’s aangepast worden maar zijn ook vanuit code aan te passen.
Zo kun je met code bijvoorbeeld de Time Scale op 0 zetten om het spel te pauzeren.
Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld alleen op bepaalde momenten de tijd langzamer/sneller laten gaan of de zwaartekracht veranderen.
Dit kan voor hele leuke effecten of gameplay elementen zorgen! Denk aan de zwaartekracht gun van Half-life, de ‘Bullet-time’ van Max Payne en de lage zwaartekracht van Super Mario Galaxy!

Ga verder naar Stap 9 : Extra dingen om uit te proberen

GreenArrowLeft Stap7   Stap 9 GreenArrowRight

 

Advertisements

2 thoughts on “UnityBasics : Stap 8

Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: